European Funds European Union

Depresja – zapobiegaj, zamiast leczyć!

« Przejdź do listy artykułów

depresja jesienno-zimowa fototerapia - lampy Fotovita

Na pewno niejednokrotnie słyszałeś o zjawisku jesiennej depresji. Pamiętaj, że depresja to poważna choroba, która wymaga profesjonalnego leczenia. Lekceważona może prowadzić do poważnych skutków ubocznych, nigdy nie można jej lekceważyć i liczyć na to, że „samo przejdzie”.
 

Jak rozpoznać depresję? Jest to choroba polegająca na długotrwałym obniżeniu nastroju, którego przyczyn chora osoba nie potrafi wskazać. Pojawiają się niepokojące objawy takie jak brak chęci do życia, poczucie bezsensowności, a niekiedy również myśli samobójcze. Depresja zmienia życie chorego – to co wcześniej sprawiało mu przyjemność, teraz już go nie cieszy. Unika więc spotkań z przyjaciółmi, rezygnuje ze swoich hobby, nie ma apetytu, cierpi na nadmierną senność lub bezsenność. Jeżeli taki stan trwa tygodniami bez wyraźnej przyczyny (konkretnego zdarzenia życiowego) należy udać się do psychologa i rozpocząć leczenie. Pamiętaj, chandra to stan, który przemija samoistnie, depresja to choroba wymagająca leczenia.

 

Depresja ma również swoją "odsłonę" sezonową. Zmniejszona dawka promieni słonecznych, które docierają do naszego organizmu w okresie jesienno-zimowym może wywoływać to schorzenie. Radzimy, jak walczyć z tym stanem!

Jak uniknąć depresji?

Chory na depresję musi skorzystać z pomocy specjalisty lub jeżeli walczy z depresją jesienno-zimową powinien sięgnąć po fototerapię. To co możesz zrobić samodzielnie, to dbać o to, żeby uniknąć zachorowania na depresję. Są na to sposoby. Pamiętaj, że choroba ta nie pojawia się z dnia na dzień, ale rozwija się przez dłuższy czas. Trzymaj się więc kilku podstawowych zasad!

Spotykaj się z ludźmi!

Samotność to bliska przyjaciółka depresji. Zalążki depresji powodują, że nie masz ochoty na spotkania z przyjaciółmi i wolisz spędzać czas w samotności. Uważaj na to! Jeżeli zauważasz u członka rodziny lub przyjaciela, że od jakiegoś czasu unika spotkań z ludźmi, nie pozwól mu na samotność. Nie wystarczy wirtualny kontakt za pomocą komunikatora czy też rozmowa telefoniczna. Spotkanie z bliską osobą ma zbawienny wpływ na nasze samopoczucie. Fizyczna obecność rodziny i przyjaciół to najlepszy sposób na zapobieganie depresji.

Myśl optymistycznie

To już fakt naukowy - ciągłe karmienie swojego umysłu negatywnymi myślami zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania na depresję. Jeżeli często dopadają Cię złe myśli – zwracaj na to uwagę i staraj się zamieniać je na pozytywne odpowiedniki. Myśl „ciągle mi się nie udaje” zamień na pełne nadziei „jutro będzie lepiej”, a  samokrytykę typu „jestem do niczego” na pokrzepiające „jestem utalentowany” i „zasługuję na szczęście”. Jeżeli przyzwyczaiłaś się do pesymizmu, czeka Cię ciężka praca. Nikt nie rodzi się pesymistą lub optymistą, sposobu myślenia trzeba się nauczyć!

Miej hobby

walka z depresją jesienno-zimową - producent Ultra-Viol

Czy wiesz, że osoby, które mają swoje pasje i zainteresowania rzadziej chorują na depresję? Wykorzystaj przyjemności dla swojego zdrowia psychicznego! Zastanów się jak lubisz spędzać czas i rób to regularnie. Może jest coś, co dawniej mocno Cię angażowało, a o czym zapomniałeś? Nie przejmuj się tym, że upłynęło 10 lat, od kiedy zarzuciłeś pasję fotografowania lub schowałeś rower na dno piwnicy. Zastanów się – co tak naprawdę sprawi Ci radość? Odśwież swoje dawne zainteresowania lub znajdź nowe. Lubisz filmy? Chodź raz w tygodniu do kina, śledź nowości. Lubisz piec ciasta? Postanów, że znajdziesz na to czas  i wyznacz sobie jakiś dzień tygodnia na eksperymentowanie z nowymi przepisami. Lubisz pracę w ogrodzie? Już dziś udaj się do sklepu ogrodniczego po nowe sadzonki. Masz zainteresowania – nie masz czasu na depresję!

Uprawiaj sport

Nie każdy z nas należy do grona szczęśliwców, dla których sport to równocześnie hobby. Regularne uprawianie sportu z czasem może wejść nam w nawyk i stać się naszą pasją, która sprawia nam przyjemność i satysfakcję. Jeśli jednak z trudem przychodzi Ci aktywność, zmuś się do niej, pamiętając o tym, że sport poprawia Twój nastrój, wygląd i stan zdrowia. Podróżuj do pracy rowerem, zapisz się na fitness z przyjaciółką, gimnastykuj się w domu przy ulubionej muzyce. Nie odkładaj tego na wieczne jutro, zacznij już dziś!

Zażywaj słońca

Promienie słoneczne to naturalny antydepresant dla naszego organizmu, ponieważ dostarczają nam witaminę D. Jesienna depresja często wynika właśnie z jej niedoboru. Korzystaj więc z promieni słońca, jeśli tylko pojawi się okazja Udaj się na jesienny spacer lub wsiądź na rower. Jeżeli nie możesz wyjść z domu – koniecznie odsłoń okna. Osobom, które wyjątkowo źle znoszą okres jesienny pomaga również światłoterapia. Jest ona powszechnie stosowana jako forma leczenia u osób z rozpoznaną depresją. Można jednak korzystać z dobrodziejstwa specjalnej lampy również w celach profilaktycznych, dla lepszego samopoczucia i zdrowia. W tym celu udaj się do właściwego gabinetu lub zakup specjalną „antydepresyjną lampę” do swojego domu. Przekonaj się o dobroczynnym działaniu światła na własnej skórze!

światłoterapia - lampy na chandrę Fotovita - Ultra-Viol

Obszary działania

Stacje cyfrowe
Oferta UltraViol
Przetestuj Fotovitę
Salmed 2018
Salmed 2014
Ultraviol na targach medica
European Funds European Union