European Funds European Union

Dobre samopoczucie wiosną - recepta

« Przejdź do listy artykułów

Aktywność

W zdrowym ciele zdrowy duch - wszyscy znamy to hasło. Jednak nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z faktu, że na nasze zdrowie bardzo istotny wpływ ma regularna aktywność. Wcale nie chodzi tu o regularne treningi na siłowni, czy długie rajdy rowerowe, ale o najzwyklejszą, spontaniczną aktywność fizyczną, którą można wdrożyć w codziennym życiu. Spontaniczna aktywność fizyczna to na przykład:

  • spacer,
  • domowe porządki,
  • praca w ogródku,
  • taniec, śpiew czy nawet śmiech i wiele innych przyjemnych czynności.

To zaskakujące, że nawet najprostsze (i bardzo przyjemne!) rodzaje aktywności fizycznej mogą przełożyć się na korzyści dla naszego zdrowia. Im bardziej jesteśmy aktywni, tym większy wydatek energetyczny ponosi nasz organizm, co przy odpowiednim odżywianiu przełoży się na redukcję nadmiernej masy ciała. Utrzymywanie prawidłowej wagi pomaga zachować zdrowie, dobre samopoczucie i zapewni długie życie. Warto zapamiętać, że dzięki regularnej spontanicznej aktywności fizycznej na wysokim poziomie możemy też od czasu do czasu pozwolić sobie na nieco mniej zdrowe, ale jakże pyszne potrawy czy desery.

Czy wiesz, że dorosłym osobom, które nie pracują fizycznie zaleca się wykonywanie od 6 tys. do 8 tys. kroków dziennie? Takie zalecenie wystosowała Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Stosowanie się do tej reguły lub nawet przekraczanie granicy 8 tys. kroków może mieć pozytywny wpływ na utrzymanie odpowiedniej masy ciała oraz korzystnie wpływać na układ krążenia. Świetnym sposobem na osiągnięcie tego celu jest korzystanie z aplikacji mobilnej na smartfona, która "liczy kroki" lub noszenie smartwatcha, który robi to nawet jeszcze dokładniej. Do przyjacielskiej pro zdrowotnej rywalizacji w liczeniu kroków można zachęcić domowników, kolegów z pracy czy sąsiadów. Z pewnością łatwiej jest posiadaczom psów, które wymagają codziennych spacerów. Swoją drogą im też więcej ruchu wychodzi na zdrowie.

Zbilansowana dieta

Warto zacząć od tego, że pod pojęciem diety należy rozumieć wszystkie pokarmy i napoje, które spożywamy (niekoniecznie restrykcyjny plan posiłków). Zatem mówiąc o zbilansowanej diecie, mamy na myśli dobre praktyki wynikające m.in. z piramidy zdrowego żywienia.


 Jest kilka uniwersalnych zasad dotyczących odżywiania, są to:

  • jedzenie dużych ilości warzyw i owoców,
  • ograniczenie spożycia mięsa, zwłaszcza czerwonego,
  • unikanie produktów wysoko przetworzonych,
  • picie odpowiedniej ilości wody wynikającej z masy ciała i trybu życia.

Stosując się do nich w praktyce, na pewno zadbamy o zdrowie, dostarczymy organizmowi niezbędnych witamin i odczujemy tego efekt w postaci dobrego nastroju. Oczywiście należy pamiętać, że część osób może mieć przeciwskazania do spożywania pewnych artykułów, nawet tych zdrowych (cukrzyca, alergie) i w takich przypadkach konieczne są konsultacje z dyplomowanym dietetykiem.

Światło słoneczne

Słońce odgrywa wyjątkową rolę w naszym życiu. Dzięki niemu w ogóle życie na naszej planecie istnieje, gdyż to właśnie światło słoneczne odpowiada za podstawowe procesy takie jak fotosynteza. Znaczenie światła słonecznego nie ogranicza się tylko do zielonej części naszej planety. Również zwierzęta go potrzebują aby prawidłowo funkcjonować. W ciągu roku można zaobserwować jak bardzo środowisko się zmienia i dostosowuje do długości ekspozycji na promieniowanie słoneczne. Najlepszym przykładem może być zapadanie w sen zimowy przez wiele zwierząt. Niestety człowiek nie może przespać jesieni i zimy (choćby bardzo chciał). Jaki zatem wpływ na nasze samopoczucie ma światło słoneczne oraz jego ilość? Z pewnością trzeba wymienić tutaj:

  • wytworzenie i przyswajanie witaminy D,
  • regulacja rytmu dobowego,
  • wpływ na układ krążenia i metabolizm,
  • łagodzenie i leczenie chorób skóry.

Taki temat na naszym blogu pojawia się teraz, kiedy wiosna rozwija swoje skrzydła i powoli zaczyna nas rozpieszczać piękną pogodą, ponieważ właśnie w takich momentach odczuwamy jak bardzo brakowało nam słońca przez okres jesienno-zimowy. Bardzo byśmy chcieli mieć możliwość naładowania baterii słonecznych aby przetrwać zimę, kiedy tego słońca nam wyjątkowo brakuje, co przekłada się na pogorszenie nastroju, wzmożoną senność oraz tendencję do podjadania i przybierania na wadze. Jest jeden bardzo skuteczny sposób na zatrzymanie światła słonecznego w naszych domach na zimę. Ten sposób nosi nazwę fototerapia, czyli terapia światłem. Ta metoda jest znana na całym świecie, szczególnie w krajach położonych w rejonach o najkrótszej ekspozycji na światło słoneczne w ciągu roku (np. Skandynawia).

Fototerapia w warunkach domowych odbywa się przy użyciu specjalnych lamp medycznych, które potocznie nazywa się lampy antydepresyjne. Przykład takiego urządzenia widnieje na obrazku, to medyczna lampa antydepresyjna FOTOVITA. Dzięki regularnym seansom naświetlania od wczesnej jesieni po wczesną wiosnę można unormować rytm dobowy, lepiej spać oraz pozbyć się uczucia ogarniającego smutku oraz chandry. Nie bez powodu to urządzenie nazywa się lampa antydepresyjna, gdyż powoduje poprawę nastroju i chroni przed czarnymi chmurami, które zbierają się nad głową gdy za oknem szaro. 

Warto wypróbować lampę antydepresyjną Fotovita u siebie w domu. Aby to zrobić kliknij TUTAJ.

Recepta na dobre samopoczucie odkryta!

Można stwierdzić, że jeśli zastosujemy się do powyższych wskazówek, uzyskujemy niepowtarzalny wzór na dobre samopoczucie! Jakie to proste, prawda?

Aktywność fizyczna + zbilansowana dieta + dużo światła słonecznego = zdrowie i dobre samopoczucie

Zachęcamy wszystkich do codziennych spacerów, korzystania ze świeżych warzyw i owoców a także do spędzania czasu na słońcu. Pamiętajmy o zdrowym rozsądku oraz o tym, że w naszej części świata wiosna i lato trwają stosunkowo krótko i za chwilę znowu będziemy za nimi tęsknić.

Obszary działania

Stacje cyfrowe
Oferta UltraViol
Przetestuj Fotovitę
Salmed 2018
Salmed 2014
Ultraviol na targach medica
European Funds European Union